ALİYE (SANEM ÇELİK – ALİYE)

“Çocuklarım olmadan asla!” demişti. Bir anne, anneliğini daha nasıl anlatabilirdi ki? Aliye çocukları için yaşayan, onlar için yapabileceklerinin sınırı olmayan, Türk televizyon tarihinin en onurlu ve en dik duruşlu annelerinden biriydi. Yayınlandığı dönemde adeta fırtınalar estirmiş, reyting rekorları kırmıştı. Az ağlatmamıştı seyirciyi. Dizinin finalinde onu çocuklarıyla yeni bir hayata başlarken görmek hem Aliye’ye hem de sadık seyircisine verilebilecek en güzel ödüldü.
CEMİLE (AYÇA BİNGÖL – ÖYLE BİR GEÇER ZAMAN Kİ)
“Türk televizyonlarında gelmiş geçmiş en cefakâr anne kim?” deseler, hiç düşünmeden aklıma gelen ilk isim Cemile olurdu. Uzun süre ekranlarda kalarak, dramı dibine kadar yaşatan “Öyle Bir Geçer Zaman Ki” dizisinin hiç şüphesiz en iz bırakan, uğruna en çok göz yaşı dökülen karakterleriydi Cemile. Kocası Ali Kaptan’ın zorbalıklarına rağmen çocukları için her zorluğa göğüs geren Cemile, üzerine birde ihanete uğramış ve hatta hapse düşmüştü. Sonunda kocasından boşanarak kendi ayakları üzerinde durmayı başarmış güçlü bir kadına dönüşmüştü.
FİRDEVS YÖREOĞLU (NEBAHAT ÇEHRE – AŞK-I MEMNU)

Güce ve maddiyata düşkünlüğüyle tanıdığımız hırslı ve ihtiraslı bir kadın. Evet, kadın. Bu listede, anneliğinden önce kadınlığı gelen tek karakter. Firdevs Yöreoğlu. “Aşk-ı Memnu” nun unutulmaz karakteri. Dizinin finalinin üzerinden 6 sene geçmesine rağmen “ Aptallık etme!" cümlesiyle hafızalarımızdaki yerini sıcağı sıcağına korumakta.
HANIM (TÜRKAN ŞORAY – İKİNCİ BAHAR)

90’lı yılların sonunda yayınlanan “İkinci Bahar” adlı dizide, Türk sinemasının Sultanı Türkan Şoray, hem çevresel faktörlere hem de maddi imkânsızlıklara rağmen çocuklarına bakmak için didinen dul bir kadın olarak çıkmıştı karşımıza. Çocuklarıyla yaşadığı çatışmanın yanı sıra Ali Haydar Usta ile yaşadıkları aşkla seyircinin gönlünde yer eden Hanım’ı şefkatiyle, şiddetiyle, Ali Haydar ile atışmalarıyla ve kebaplarıyla uzun yıllar daha hatırlayacağımızdan şüphe yok.
HAYRİYE HANIM (GÜVEN HOKNA – YAPRAK DÖKÜMÜ)

Yayınlandığı dönemde reyting rekorları kıran “Yaprak Dökümü” dizisi’nin hafızalara kazınan karakterlerinden biriydi Hayriye Hanım. “Kol kırılır yen içinde kalır” sözünün vücut bulmuş haliydi adeta. Ailesindeki tüm sarsıntılara rağmen, ortalığı yatıştırmak için uğraşması, çocukları ve kocası arasında denge kurmaya çalışması zaman zaman sekteye uğrasa da çabası takdire şayandı elbette. “Aman ağzımızın tadı bozulmasın” repliğiyle hafızalarımızda yer eden Hayriye hanım’a çoğu zaman sinir olsak, hatta kızsakta unutulmaz dizi annelerinden biri olduğu gerçeğini kimse inkâr edemez sanıyorum. Bunda, karakterin iyi yaratılmış olmasının yanı sıra Güven Hokna’nın muhteşem oyunculuğunun payını da atlamamak gerek.
OLCAY (ZUHAL OLCAY – YEDİTEPE İSTANBUL)

TRT’nin 2000’li yılların hemen başında yayınladığı, Şiir gibi dizi “Yeditepe İstanbul”un baş karakteriydi Olcay. Kocasının intiharı ile bir gecede hayatı alt üst olan, her şeyini kaybetmiş, İstanbul’un kenar mahallelerinden birinde eski bir konağın çatı katında kızıyla birlikte hayata sıfırdan başlamaya çalışıyordu. Zaman zaman bunalıyor, yoruluyor, hatta düşüyor fakat sonra yeniden kalkıyordu ayağa. Duru için. Ne kadar güçlü, ne kadar umutlu ve yaşama nasıl sıkı sıkı tutunduğunu dizinin final bölümünde kızı Duru’ya yazdığı mektupta şu satırlarla dile getiriyordu; “ Söz gelimi intihar. Şaşırarak fark ettim ki Duru, onca yoksulluğa, çaresizliğe, mutsuzluğa rağmen aklımıza böyle bir şey hiç gelmedi. Demek ki biz fark etmesekte bizi hayata bağlayan bir şey var…”
SÜMBÜL (SELDA ALKOR – ASMALI KONAK)

Başarılı oyuncu kadrosu, çekim kalitesi, müzikleri, masalsı mekanları, ve senaryosu ile dizi sektöründe efsaneler arasında yerini alan “Asmalı Konak” dizisiyle hayatımıza giren Sümbül Hanım’a bu listede yer vermemek haksızlık olurdu. Karadağ ailesinin baş tacı Sümbül Hanım, otoriter, metanetli, mesafeli ve doğru bildiklerinden asla taviz vermeyen tavırlarıyla seyircinin hafızasında yer etmeyi başarmış en güçlü anne karakterlerinden biridir bana göre. Onu hep konağın balkonunda yüzünde belli belirsiz bir gülümsemeyle uzaklara bakarken hatırlıyorum nedense. Ailesini ayakta tutmak için verdiği uğraş, geçmişe uzanan sırları, düşmanlarına karşı sağlam duruşuyla üzerinden yıllar geçse de hafızalardan silinmeyecek.
ŞEHNAZ (PERRAN KUTMAN – ŞEHNAZ TANGO)

Başrolünde Perran Kutman’ın yer aldığı, 90’larda yayınlanmaya başlayan ve kısa sürede fırtına gibi esen Şehnaz Tango, gerek hikâyesiyle gerek güçlü oyuncu kadrosuyla yıllar geçmesine rağmen hafızalardan silinmedi. Şehnaz, kızları ile birlikte hayata direnmeye, kendi ayakları üzerinde durmaya çalışan, asla yılmayan, inandığı şeylerin sonuna kadar arkasında duran güçlü bir anneydi. Şehnaz’ın anneliğinin yanı sıra boşanmış olduğu, orta yaş bunalımındaki “Tango” lakaplı eski kocası Muhsin’le olan ilişkileri de seyirciyi oldukça etkilemişti. Sarı gülleriyle, Açı Bey’iyle, Şehnaz’ın dert ortağı -siyah cansız manken- Rukiye’siyle hafızalarda yer eden bu sıcak dizinin, yayından kaldırılması o dönem kadın izleyiciler tarafından oldukça tepki çekmiş ve ilk kez yayından kaldırılan bir dizi için protestolar bile yapılmıştı.
ULVİYE (GÜZİN ÇORAĞAN – BİZİMKİLER)

Türkiye’nin en uzun soluklu dizisi olan bir Pazar akşamı klasiği “Bizimkiler” in en akılda kalan anne karakterlerinden biridir Alman asıllı Ulviye. Oğlu Halis’e ve eşi Davut Usta’ya görgülü davranmaları konusunda öğütler veren Ulviye’yi köpeği Abadi ve “Nein Davut” replikleriyle yıllar geçmesine rağmen hatırlıyoruz ve her hatırladığımızda da gerek usta oyuncu Güzin Çorağan’ı, gerek “Bizimkiler” i gerekse çocukluğumuzun o Pazar akşamlarını özlüyoruz.
ZEYNEP EĞİLMEZ (VAHİDE PERÇİN – ANNEM)

2007 yılında “Annem” adlı diziyle tanıdığımız Zeynep Eğilmez bu güne kadar izlediğimiz en güçlü, en onurlu kadınlardan biriydi şüphesiz. Bir milletvekili eski karısı olmasına rağmen köfte satarak kızını büyüten ve onun için her türlü zorluğa göğüs geren Zeynep’i kısa sürede
hem çok sevdik. Hem de Vahide Perçin’in su gibi akan oyunculuğuyla unutulmaz anne karakterlerinden biri olarakta hafızamıza kazıdık.
NOT: Bu liste tamamen özneldir.
twitter: @onem_onur
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder